Rahsia Allah S.W.T

Kisah yang simple but nice and more lessons untuk meneruskan sebuah kehidupan…kehidupan ini banyak suka dan duka…..jika tiada duka, sebuah kehidupan itu tiada kemanisan…dugaan itu perlu untuk mematangkan seseorang…Allah tak kan bagi dugaan jika kita tak mampu nak hadapinya….
dalam perjalananku untuk menuju sebuah tempat, mataku tertarik untuk melihat sebuah yang boleh aku katakan satu family yang amat menusuk kalbu di hatiku…hati seorang hamba Allah….hati yang mempunyai sebuah perasaan kasih sayang…sedang aku leka melihat mereka, aku meletakkan diri aku di tempat mereka…Subhanallah….jika aku di tempat mereka, adakah aku mampu meneruskan hidup ni…emmmmm…..sayunya hatiku melihat cara pemakaian mereka…seorang wanita tua yang memakai kain batik, t-shirt yang dah koyak, tidak memakai selipar, hanya berkaki ayam sambil memegang plastik…di tepi kanannya, seorang budak lelaki yang comel sedang asyik melihat kereta lalu lalang….memakai seluar pendek sahaja….manakala di tepi kiri wanita tua itu, ada seorang budak perempuan yang aku kira umurnya lebih kurang 6thn….comel…amat manis wajahnya….hanya memakai baju kurung tanpa memakai kain….kain di gantikan dengan seluar track biasa sambil memegang plastik di kedua- dua belah tangannya….jika di bandingkan dengan aku yang memakai pakaian yang elok, manakala mereka memakai pakaian yang bagi mereka cukup untuk menutup aurat….Astarghfirullahhalazim….

mereka ini sebenarnya ingin melintas jalan untuk ke seberang…..tiada yang bertolak ansur untuk memberi laluan kepada mereka…aku pun buat- buat macam kereta rosak dengan menekan button kecemasan…..aku memberi laluan kepada mereka…setelah mereka dapat melintas, aku parking kereta di kaki jalan…..hati ini mendesak untuk mengetahui siapa mereka sebenarnya dan kenapa memegang plastik kosong sahaja….aku memberanikan diri bersapa dengan wanita tua itu walaupun aku tahu yang aku sudah lambat untuk ke tempat itu…..aku bertanya….” Mak cik nak g mane? Dari mane?”….lalu wanita tua itu menjawab, “ mak cik x g mane pun…saje jer jalan2…bawak budak- budak jalan2”……hatiku mengatakan ada sesuatu yang mak cik ni sedang sembunyikan…macam pelik jer bawak plastik kosong….aku pun bertanya lagi, “ plastik tu nak wat ape??”…wanita itu menjawab, “ nak cari makanan”……aku mempelawanya mengikut aku sekali untuk mencari makanan…..tapi…dia mengatakan bahawa, sudah ada orang yang tolong sediakan makanan untuk mereka…….suasana sepi seketika….tiba- tiba…..muncul satu suara kecil yang mengatakan, “ tipu…mane ada orang sediakan makanan untuk kita….ni nak g kutip makanan nak bukak pose la ni”……..ya Allah…terkejutnyer aku mendengar apabila aku melihat budak perempuan yang comel itu rupa- rupanya sedang berkata- kata…..sebaknya hatiku apabila mendengar, mereka mengutip makanan untuk sajian berbuka puasa….Astarghfirullahhalazim….dunia sekarang….aku mengambil langkah dengan niat untuk menolong mereka…hati ni tak sanggup untuk melihat mereka mengutip makanan untuk teruskan hidup…..apa yang aku harapkan, mereka ini harus di bantu…

sedikit menimbulkan kesedaran, di mana, kita yang mempunyai sebuah kehidupan yang sederhana dan mampu ini, seharusnya bersyukur dengan apa yang ada…macam lagu raihan tu…syukur dan thank you Allah…best…lagu tu menyeru untuk bersyukur dan berterima kasih kepada Allah… jangan terlalu tamak untuk memiliki sesuatu...jangan terlalu membazir dalam menjalani kehidupan ini sebab kita kene ingat, masih ada orang yang memerlukannya…bila kita rasa kita susah, miskin, ingatlah…masih ada yang lagi susah dan miskin dari kita….walaupun kita mempunyai sebuah kehidupan yang mungkin sudah cukup mewah, janganlah kita riak dan lupa akan Allah….REZEKI, JODOH, AJAL itu….RAHSIA Allah yang cukup besar…..wallahua’lam….

No comments:

Post a Comment